Φορητός ανοιχτός ηλιακός φούρνος με πτυσσόμενα πλαίσια ανακλαστήρων

Κατασκευή ενός φορητού ανοιχτού ηλιακού φούρνου με δύο κομμάτια χαρτόνι από χαρτόκουτες

Portable_solar_cooker_with_sticks_j.jpg

Υλικά που χρειαζόμαστε

  • 2 μεγάλα κομμάτια χαρτόνι από χαρτόκουτες, ίσως κομμένα από τις πλευρές μεγάλων χαρτόκουτων συσκευασίας, π.χ. ψυγείου
  • 2 κομμάτια ξύλινο πηχάκι, σε διαστάσεις ανάλογες με τη βάση του ηλιακού φούρνου για να στηρίξουμε τους πλευρικούς ανακλαστήρες
  • 4 ή 8 λεπτούς στρογγυλούς ξύλινους άξονες σε σχετικές διαστάσεις μήκους ανάλογα με το ύψος των πλευρικών ανακλαστήρων σχήματος “V”
  • 2 κομμάτια αυτοκόλλητης ταινίας Velcro (ταινία σκρατς)
  • αλουμινόχαρτο και αλουμινοταινία
  • άσπρη κόλλα ξυλουργού και πινέλο
  • ψαλίδι ή/και κοπίδι
  • μεγάλο χάρακα, μολύβι ή στυλό

Τι θα κάνουμε

Βρίσκουμε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτόνι από χαρτόκουτα για να κατασκευάσουμε τους πλευρικούς ανακλαστήρες σχήματος “V”. Συνήθως, τέτοια μεγάλα χαρτόνια μπορούμε να κόψουμε από μεγάλες χαρτόκουτες συσκευασία π.χ. ψυγείου, πλυντηρίου κλπ.
Διπλώνουμε το χαρτόνι στη μέση, όπως φαίνεται στο διπλανό σχέδιο. Έπειτα, ξεδιπλώνουμε το χαρτόνι και κολλάμε αλουμινόχαρτο στην εσωτερική μεριά του, πάντοτε με τη γυαλιστερή επιφάνειά του να κοιτάζει προς τα έξω, ώστε να ανακλά την ηλιακή ακτινοβολία. Δηλαδή, κολλάμε τη μη γυαλιστερή, ματ επιφάνεια του αλουμινόχαρτου πάνω στο χαρτόνι. (βλ. παρακάτω σχήμα).
Βρίσκουμε άλλο ένα κομμάτι χαρτόνι από μεγάλη χαρτόκουτα και τι διπλώνουμε κατά τα 2/3 περίπου, αφήνοντας το μεγαλύτερό του μέρος για τη βάση μαγειρέματος του ηλιακού φούρνου και το μικρότερο για τον μπροστινό ανακλαστήρα.
Ξεδιπλώνουμε και αυτό το κομμάτι χαρτόνι και κολλάμε αλουμινόχαρτο στην εσωτερική μεριά του, πάντοτε με τη γυαλιστερή επιφάνειά του να κοιτάζει προς τα έξω, ώστε να ανακλά την ηλιακή ακτινοβολία. Δηλαδή, κολλάμε τη μη γυαλιστερή, ματ επιφάνεια του αλουμινόχαρτου πάνω στο χαρτόνι. (βλ. παρακάτω σχήμα).
Σειρά έχει η κατασκευή της βάσης στήριξης των πλευρικών ανακλαστήρων σχήματος “V”. Παίρνουμε δύο κομμάτια λεπτό ξύλινο πηχάκι με μήκος ανάλογο του χαρτονιού της βάσης, το οποίο καθορίζεται από την απόσταση που απέχει το μέσον της μιας μεγάλης πλευράς προς τις δύο απέναντι γωνίες (βλ. παρακάτω σχήματα, βήματα 5 & 6). Ζητάμε τη βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου για να ανοίξουμε ένα ή δύο ζευγάρια τρύπες σε κάθε πηχάκι, διαγώνια απέναντι η μία από την άλλη και με διατομή αντίστοιχη με εκείνη που έχουν οι κυλινδρικοί άξονες που χρησιμοποιούμε. Έπειτα, προσαρμόζουμε και κολλάμε κατάλληλα τους κάθετους κυλινδρικούς άξονες (βλ. σχήμα).
Τοποθετούμε προσωρινά τα δύο ξύλινα πηχάκια με τους κάθετους κυλίνδρους πάνω στη βάση του χαρτονιού και σημειώνουμε με μολύβι την επιθυμητή τους θέση. Έπειτα, κολλάμε το ένα μέρος της ταινίας Velcro (σκρατς) πάνω στις γραμμές που σημειώσαμε στο χαρτόνι της βάσης και το άλλο κάτω από τα ξύλινα πηχάκια (βλ. παρακάτω σχήμα).
Τοποθετούμε τα δύο πηχάκια πάνω στην ταινία Velcro (σκρατς) που κολλήσαμε στο χαρτόνι της βάσης και πιέζουμε ελαφρά για να εφαρμόσουν και να γαντζωθούν στην κατάλληλη θέση, ώστε να είναι έτοιμα να δεχθούν τους ανακλαστήρες σχήματος “V”.
Στο διπλανό σχήμα υπάρχουν μονό δύο ζευγάρια κάθετων ξύλινων κυλίνδρων, που είναι στερεωμένοι πάνω στα πηχάκια. Μπορούμε, όμως, να στερεώσουμε άλλο ένα ζευγάρι σε κάθε πηχάκι δεξιά και αριστερά, για να έχουμε μια πιο ανθεκτική κατασκευή.
Εισάγουμε τους ανακλαστήρες ανάμεσα στα ζεύγη των κάθετων ξύλινων κυλίνδρων και πιέζουμε ελαφρά ώστε να σφηνωνόσουν ανάμεσά τους. Η τριβή ανάμεσα στα ξυλάκια και στο χαρτόνι των πλευρικών ανακλαστήρων σχήματος “V” θα τους κρατήσει στη θέση τους, ακόμα και αν αρχίσει να φυσάει άνεμος.
Αυτή η εκδοχή του ανοιχτού ηλιακού φούρνου με πλαίσια ανακλαστήρων είναι τώρα έτοιμη!
Αν χρειαστεί να τον αποσυναρμολογήσετε, απλά ανασηκώστε τους πλευρικούς ανακλαστήρες, αφαιρέστε τα δύο ξύλινα πηχάκια από τη βάση του φούρνου και διπλώστε τα δύο κομμάτια χαρτονιού.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License