Βρασμός νερού σε γυάλινο ηλεκτρικό βραστήρα
Boiler_a.JPG

Ο βρασμός του νερού είναι μια καθημερική διαδικασία που συμβαίνει στα σπίτια μας. Το ζήτημα που προκύπτει κατά τη διδακτική του αντιμετώπιση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι να πραγματευτούμε τα συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά του με κατάλληλες ποιοτικές περιγραφές.

Στο ξεκίνημα της διαδικασίας βρασμού στο γυάλινο ηλεκτρικό βραστήρα σχηματίζονται μικρές φυσαλίδες που «κολλάνε» στον πάτο και στα τοιχώματα του γυάλινου δοχείου. Στη συνέχεια, καθώς η θερμοκρασία του νερού αυξάνεται, σχηματίζονται ολοένα και περισσότερες φυσαλίδες που περιέχουν ατμό και φτάνουν ως την ελεύθερη επιφάνεια του νερού. Καθώς οι φυσαλίδες ανεβαίνουν συναντούν ψυχρότερα στρώματα νερού και ο ατμός τους υγροποιείται με αποτέλεσμα να «εξαφανίζονται» κάνοντας χαρακτηριστικούς ήχους. Όσο συνεχίζει να αυξάνεται η θερμοκρασία το νερού, οι φυσαλίδες γίνονται ολοένα μεγαλύτερες και περισσότερες και όσο πλησιάζει η θερμοκρασία βρασμού (στους 100 °C, σε κανονικές συνθήκες) παράγονται σε όλη τη μάζα του νερού. Καθώς σπάζουν στην ελεύθερη επιφάνεια του νερού, προκαλούν μια αναταραχή και στη συνέχεια ένα κοχλασμό με έντονους αναδυόμενους υδρατμούς. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή λέμε ότι αρχίζει ο βρασμός του νερού. Δηλαδή ο βρασμός είναι η γρήγορη παραγωγή ατμών από όλη τη μάζα ενός υγρού με μορφή φυσαλίδων και αυτό είναι που τον διακρίνει από την εξάτμιση, δηλαδή την εξαέρωση η οποία συντελείται μόνο στην ελεύθερη επιφάνεια του υγρού.

Στην κινέζικη κουζίνα, διακρίνονται πέντε επίπεδα βρασμού του νερού με μια ενδιαφέρουσα αναλογία οπτικών παραστάσεων: Δηλαδή, στην αρχή έχουμε φυσαλίδες που μοιάζουν με τα μάτια της γαρίδας (70-80 °C), έπειτα μεγαλώνουν και μοιάζουν με τα μάτια του κάβουρα (80 °C) και μετά με μάτια του ψαριού (80-90 °C). Στη συνέχεια μοιάζουν με μια αρμάδα μαργαριταριών (90-95 °C) και τέλος με ένα οργισμένο χείμαρρο (~100 °C).

Δείτε παρακάτω το βίντεο με το βρασμό νερού σε γυάλινο ηλεκτρικό βραστήρα από το κανάλι του ΕΦΕΠΕ Ρεθύμνου

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License