Αλουμινοκαλώδια και ηλεκτρικά κυκλώματα

Φτιάχνουμε αλουμινοκαλώδια και απλά ηλεκτρικά κυκλώματα
… ή πως αλλιώς ανάβει το λαμπάκι;

foilcables.JPG

Υλικά που χρειαζόμαστε

  • ένα ρολό αλουμινόχαρτο κουζίνας
  • χάρακα
  • μολύβι ή μαρκαδόρο
  • ψαλίδι ή κοπίδι
  • αλουμινοταινία (κολλητική ταινία αλουμινίου)
  • κολλητική ταινία (σελοτέιπ) διάφανη ή χρωματιστή
  • μανταλάκια, κατά προτίμηση μικρά ξύλινα
  • λαμπάκια και μπαταρίες … για να ελέγξουμε αν ανάβουν τα λαμπάκια με αυτά τα «καλώδια» και να φτιάξουμε απλά κυκλώματα

Τι θα κάνουμε

Τα παιδιά της διπλανής φωτογραφίας ετοιμάζονται να φτιάξουν απλά ηλεκτρικά κυκλώματα με λαμπάκια και μπαταρίες. Δεν έχουν όμως καλώδια πάνω στο τραπέζι τους. Θα φτιάξουν τα δικά τους καλώδια από αλουμινόχαρτο, θα φτιάξουν "αλουμινοκαλώδια" …

Κόβουμε μερικές λωρίδες αλουμινόχαρτο σε πλάτος ενός χάρακα, δηλαδή 5 εκ. περίπου. Διπλώνουμε στη μέση και κατά μήκος μια λωρίδα αλουμινόχαρτου κι έτσι γίνεται 2,5 εκ. πλάτος περίπου. Διπλώνουμε ξανά στη μέση και κατά μήκος τη λωρίδα αλουμινόχαρτου για δεύτερη φορά κι έτσι αποκτά πλάτος περίπου 1,25 εκ. Διπλώνουμε τη λωρίδα αλουμινόχαρτου και τρίτη φορά στη μέση και κατά μήκος κι έτσι αποκτά πλάτος περίπου 0,63 εκ. (βλ. σχετική φωτογραφία).

Το καλώδιό μας από αλουμινόχαρτο είναι τώρα έτοιμο! Μπορούμε να φτιάξουμε 4-5 τέτοια, ώστε να τα έχουμε έτοιμα για να τα χρησιμοποιήσουμε στη συνέχεια (βλ. παρακάτω φωτογραφίες από τα τρία στάδια-διπλώματα των αλουμινοκαλώδιων).

Ερωτήματα

Νομίζετε ότι θα λειτουργήσουν τα κυκλώματά τους με αυτά τα αλουμινοκαλώδια;
Νομίζετε ότι θα μπορέσουν να φτιάξουν ασφαλή κυκλώματα με αυτόν τον τρόπο;

materials.JPG

Στη συνέχεια … ανάβουμε το λαμπάκι

Τυλίγουμε το καλώδιο από αλουμινόχαρτο που φτιάξαμε μια βόλτα γύρω από το σπείρωμα που έχει το λαμπάκι (βλ. παραπάνω σχετική φωτογραφία).
Βάζουμε το τυλιγμένο με αλουμινόχαρτο λαμπάκι μέσα στο κοίλωμα, σαν τρυπούλα, που έχει ένα ξύλινο μανταλάκι που απλώνουμε τα ρούχα (βλ. παραπάνω φωτογραφίες).

Προσέχουμε ώστε να εξέχει από το μανταλάκι το κάτω άκρο που έχει το λαμπάκι, για να μπορούμε να το ακουμπάμε και να φέρνουμε σε επαφή αυτό το σημείο με άλλα καλώδια από αλουμινόχαρτο που χρειαζόμαστε για τα κυκλώματά μας, και φυσικά με την μπαταρία.

Ενώνουμε το καλώδιο από αλουμινόχαρτο, που είναι συνδεμένο με το λαμπάκι και το μανταλάκι, με τον ένα πόλο της μπαταρίας. Χρησιμοποιούμε ένα άλλο καλώδιο από αλουμινόχαρτο και ενώνουμε τον άλλο πόλο της μπαταρίας από τη μια μεριά, ενώ από την άλλη ακουμπάμε το κάτω μέρος από το λαμπάκι που προεξέχει από το μανταλάκι, όπως περιγράψαμε προηγουμένως.
Φαίνεται ότι το κύκλωμά μας είναι έτοιμο και λειτουργεί. Το λαμπάκι φωτίζει! (βλ. παρακάτω φωτογραφίες)

Ερωτήματα

Τι θα συμβεί αν ακουμπήσουν τα καλώδια μεταξύ τους καθώς τα συνδέουμε και προσπαθούμε να ανάψει το λαμπάκι;
Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε αυτό το πρόβλημα;

Αποφεύγουμε το βραχυκύκλωμα …

Αν ακουμπάνε τα δύο καλώδια από αλουμινόχαρτο που συνδέονται με το λαμπάκι παρατηρούμε ότι δεν φωτίζει (βλ. παρακάτω φωτογραφία).
Όταν ακουμπάνε τα καλώδια από αλουμινόχαρτο μεταξύ τους γίνεται βραχυκύκλωμα και το ηλεκτρικό ρεύμα δεν περνάει από το λαμπάκι.

Αυτό το πρόβλημα δεν το έχουμε όταν τα καλώδια από αλουμινόχαρτο είναι μακριά το ένα από το άλλο.
Έχουμε προσέξει ότι τα «κανονικά» καλώδια είναι μονωμένα με πλαστικό και μάλιστα σε διάφορα χρώματα (κόκκινο, μπλε, μαύρο κλπ.).
Σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε να «μονώσουμε» και τα δικά μας καλώδια από αλουμινόχαρτο τυλίγοντάς τα με διάφανο ή χρωματιστό σελοτέιπ. Τα παιδιά πρότειναν και άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως να τυλίξουμε τα αλουμινοκαλώδια με χαρτί ή να τα βάλουμε μέσα σε πλαστικά καλαμάκια, αλλά τελικά καταλήξαμε στην πιο πρακτική και γρήγορη λύση με το σελοτέιπ.

Όταν το κάναμε αυτό δεν είχαμε πρόβλημα με βραχυκύκλωμα, ακόμα και όταν ακουμπούσαν μεταξύ τους τα καλώδια από αλουμινόχαρτο, τα οποία πλέον είχαν σελοτέιπ (βλ. φωτογραφία).
Προσέχουμε πάντοτε να μη μονώνουμε, δηλαδή να μην κολλάμε σελοτέιπ 2-3 εκ. στα άκρα των καλωδίων από αλουμινόχαρτο προκειμένου να μπορούμε να κάνουμε τις απαραίτητες συνδέσεις μας. Όπως ακριβώς κάνουμε και με τα «κανονικά» καλώδια που ξύνουμε το πλαστικό μέρος στις άκρες τους για να φανεί το μεταλλικό σύρμα που έχουν από μέσα.

Κατασκευάζουμε ένα διακόπτη από μια καρτέλα σημειώσεων, ένα διακόπτη "τσακιστό"

Παίρνουμε μία καρτέλα σημειώσεων και την τσακίζουμε στη μέση κατά μήκος. Κολλάμε αλουμινόχαρτο πλάτους 2-3 εκ. στην πάνω και στην κάτω μεριά, όπως είναι έτσι διπλωμένη η κάρτα. Προσοχή να μην ενώνεται το αλουμινόχαρτο στην εσωτερική τσάκιση της κάρτας!
Συνδέουμε με ένα συνδετήρα το ένα καλώδιο από αλουμινόχαρτο στην πάνω μεριά της κάρτας δεξιά και το άλλο στην κάτω μεριά στα αριστερά και έπειτα συνεχίζουμε το κύκλωμά μας με την μπαταρία και το λαμπάκι όπως στο πρώτο πείραμα.

Όταν έχουμε ανοιχτό το διακόπτη, δηλαδή στη διπλωμένη κάρτα με το αλουμινόχαρτο δεν ακουμπά η μια με την άλλη της μεριά, το κύκλωμα είναι ανοιχτό και το λαμπάκι δε φωτίζει.
Όταν κλείνουμε το διακόπτη, δηλαδή στη διπλωμένη κάρτα με το αλουμινόχαρτο ακουμπά η μια με την άλλη της μεριά, τότε το κύκλωμά μας είναι κλειστό και φωτίζει το λαμπάκι (βλ. παρακάτω φωτογραφίες).

Κατασκευάζουμε ένα διακόπτη από δύο καρτέλες σημειώσεων, ένα διακόπτη "μπουτόν"

Παίρνουμε δύο καρτέλες σημειώσεων …

Συνδέουμε δύο λαμπάκια σε σειρά

Παίρνουμε δύο λαμπάκια …

Συνδέουμε δύο λαμπάκια παράλληλα

Παίρνουμε δύο λαμπάκια …

Διδακτική αξιοποίηση

cc.jpg
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License